Allt inom mode

Tips

Komma i form efter en graviditet

Efter en graviditet så kanske man naturligtvis inte är i samma form som man var innan man var gravid. Man vill inget annat än att komma i form efter en graviditet så att de kläder man har passar som de gjorde innan magen började att växa.

Alla är vi olika och det finns olika förutsättningar för hur vi kommer i form. Precis efter en förlossning så ska man av naturliga skäl ta det lugnt och landa i sin nya roll som mamma. Det är alltid bra att röra på sig och ta det iden takt du känner att du orkar med. Börja med kortare promenader och se hur mycket du orkar med.

Det finns bra hjälpmedel för dig som behöver detta. Kolla upp denna maggördel från Graviditetskollen som kan stabilisera magen som kan ha blivit slapp. Den kan hjälpa dig att komma i dina favoritkläder igen. Samtidigt som den stödjer så kan den minska ditt midjemått något.

Oftast efter 6 till 8 veckor efter en förlossning så går man som mamma med sin bebis på en efterkontroll för att kontrollera att allt är som det ska med bäckenbotten och magmuskler. På Vårdguiden kan du läsa mer om detta. Där får du tips och råd hur du ska träna fortsättningsvis och om du kan exempelvis börja träna på gym igen om du tidigare gjort detta.

Du själv känner din kropp bäst och efter goda råd och tips från barnmorskan på MVC så kan du börja med att komma i form efter din graviditet. Lycka till med allt!